سیستم امنیتی خانه هوشمند

سیستم امنیتی خانه هوشمند

یکی از مهم ترین لوازم برای هوشمند سازی ساختمان، سیستم امنیتی خانه هوشمند است که کاربردهای فوق العاده ای دارد.

درصد قابل توجهی از موفقیت یک شرکت هوشمند سازی ساختمان، در گرو راهکار هایی است که در سیستم امنیتی خود به مشتری ارائه می کند.
سیستم امنیتی خانه هوشمند به اعتقاد بسیاری، مهم ترین و پر کاربرد ترین سیستم در یک اسمارت هوم است. با ما همراه باشید تا ببینیم این سیستم چقدر و چطور امنیت را در خانه ما به وجود می آورد.

بخش های سیستم امنیتی هوشمند

  • دزدگیر هوشمند
  • اعلام حریق هوشمند
  • پانیک باتون یا دکمه های اضطراری هوشمند

دزدگیر سیستم امنیتی خانه هوشمند

طریقه کار سیستم امنیتی غیر هوشمند به این شکل است که ریموتی دارد که اصطلاحاً ریموت RF نامیده می شود. هنگام خروج از منزل، به وسیله یک دکمه این سیستم را فعال می کنیم.

با ورود هر شخص غیر مجاز به داخل منزل، این سیستم به صورت خودکار به صاحب خانه پیامک ارسال می کند و یا تماس می گیرد.

همچنین همراه با اطلاع رسانی، آژیر خطر را نیز جهت ایجاد وحشت در سارق، به صدا در می آورد. این نوع سیستم امنیتی، قابلیت دیگری ندارد.

اما سیستم امنیتی هوشمند یک سیستم برنامه پذیر است و می توانیم آن را با خواسته خود تطبیق دهیم.

این سیستم از طریق تلفن همراه و پنل لمسی فعال می شود. به این معنی که در هرکجای دنیا که باشید، می توانید آن را فعال و غیر فعال کنید.

وقتی شما در منزل نیستید، می توانید حالتی را در سیستم خود فعال کنید که به محض اتفاق افتادن کوچک ترین حرکتی، سیستم با شما تماس بگیرد.

همچنین بصورت آنلاین هم می توانید از طریق موبایل تمامی درب ها و سنسور های مختلف منزل خود را چک کنید.

 

دزدگیر سیستم امنیتی خانه هوشمند

فعال سازی تمامی قابلیت های امنیتی در سیستم هوشمند، فقط با یک فرمان صوتی مانند: «میخوام برم بیرون!» قابل انجام است.

مزیت بعدی این سیستم این است که علاوه بر بستر GSM که مربوط به تماس و پیام می باشد، بر بستر اینترنت هم به شما نوتیفیکیشن و ایمیل ارسال می کند.

در نتیجه اگر شما به خارج از منزل بروید و این سیستم را فعال نمایید، با حضور هر شخص غیر مجاز و یا هر صدا و حرکت نا مربوط، این سیستم علاوه بر تماس و پیام، برای شما نوتیفیکیشن و ایمیل نیز ارسال می کند.

غیر از اینکه از طرق گفته شده، اطلاع رسانی صورت می پذیرد؛ همزمان با آن، یکی از چراغ های منزل به صورت خودکار و با سرعت زیاد جهت ایجاد رعب و وحشت در سارق، شروع به خاموش و روشن شدن می کند.

همچنین از یکی از باندهای منزل صدای صاحب خانه پخش می شود. طبق برنامه ای که به سیستم داده شده جمله مورد نظر تکرار می شود. مثلاً اینکه «کیه؟ کی وارد شد؟»

در کشورهای اروپایی معمولاً برای ایجاد وحشت در دزد، صدای سگ پخش می شود.

سیستم دزدگیر هوشمند در ویلاهای شهرکی

مزیت دیگری که در ویلاهای شهرکی بسیار کاربردی است، روشن و خاموش شدن پروژکتور جلوی در ویلا می باشد.

 

در ویلاهای شهرکی با به صدا در آمدن صدای آژیر، زمان زیادی تلف می شود تا نگبان ویلایی را که صدای آژیر از آن به گوش می رسد را شناسایی کند.

اما با خاموش و روشن شدن پروژکتور جلوی درب ویلا، مکان مشکوک به سرقت به راحتی شناسایی شده و اقدام به موقع صورت می گیرد.

قطعیت سیستم های امنیتی خانه هوشمند

مزیت قابل توجه دیگر این سیستم، قطعیت سیستم امینیتی هوشمند است. به این معنی که مانند دزدگیرهای معمولی، آژیر هشدار به صورت مداوم روشن نیست. روشن بودن آژیر دزدگیر علاوه بر اذیت و آزار همسایه ها، باعث سوختن دستگاه نیز می شود.

اما سیستم امنیتی هوشمند، با احساس عدم امنیت، تمام کارهای گفته شده اعم از تماس، ارسال پیامک، ارسال نوتیفیکیشن و ایمیل، خاموش و روشن شدن یکی از روشنایی های منزل و فعال شدن سیستم صوتی را انجام می دهد و به صورت خودکار ریست می شود.

بعد از ریست شدن خودکار، سیستم دوباره موقعیت را چک می کند تا اطمینان حاصل کند که دیگر شخص غیرمجازی در منزل حضور ندارد و یا درب منزل باز نیست.

در صورت مشاهده هر حرکتی و یا باز بودن درب، سیستم دوباره تمام هشدارها را تکرار می کند و سپس دوباره ریست می شود.

با تماس و هشدار چند باره سیستم به صاحب منزل، این قطعیت به وجود می آید که به طور حتم کسی در منزل حضور دارد. در نتیجه الارم فیک وجود ندارد.

به این عمل قطعیت سیستم امینیتی هوشمند می گویند.

در سیستم های امنیتی معمولی ممکن است پس از زلزله با ریشتر پایین و یا نشستن مگس  روی سنسور هم آژیر هشدار به صدا در آید و تا به صورت دستی قطع نشود، ساعت ها صدای آن به گوش برسد.

مزیت های سیستم امنیتی هوشمند:

  • قابل کنترل از همه جای دنیا
  • برنامه پذیر بودن (سیستم صوتی، سیستم روشنایی و سایر سیستم ها، به دلیل تحت شبکه بودن، می توانند همزمان کارهایی را در جهت هشدار به صاحب منزل و ایجاد وحشت در سارق، ایجاد کنند.)
  • قطعیت سیستم امنیتی هوشمند

اعلام حریق سیستم امنیتی خانه هوشمند

در سیستم های اعلام حریق معمولی منزل، سانترالی در لابی ساختمان وجود دارد که با مشاهده دود در داخل منزل، از طریق روشن شدن لامپ در سانترال اطلاع رسانی می کند.

سیستم اعلام حریق خانه هوشمند

به این صورت که در یک مجتمع، با اعلام هشدار از سیستم داخل واحد، آتش نشانی با دیدن لامپ روشن شده در سانترال موجود در لابی ساختمان، متوجه می شود که این هشدار از کدام واحد ارسال شده است.

مشکل اصلی این سیستم این است که اطلاع رسانی پیش از آتش سوزی ندارد و نمی تواند از آتش سوزی جلوگیری کند. به این معنی که پس از مشاهده حریق از طرف همسایه ها و تماس با آتش نشانی، اقدامات لازم صورت می گیرد.

اما سیستم اغلام حریق هوشمند، از آتش سوزی جلوگیری می کند. به محض اینکه دود را تشخیص بدهد، به مالک منزل از طریق تماس، ارسال پیامک و ارسال نوتیفیکیشن و ایمیل اطلاع رسانی می کند که چنین اتفاقی در منزل رخ داده است.

سپس به صورت خودکار، روشنایی که عامل ایجاد آتش است را خاموش کرده و شیر برقی اجاق گاز که عامل اصلی نشتی گاز است را نیز قطع می کند.

بعد از انجام تمام این مراحل، سیستم خود را ریست می کند و بعد از یک دقیقه دوباره چک می کند تا مطمئن شود که مشکل رفع شده است.

اگر همچنان وجود دود یا آتش را تشخیص دهد، مراحل گفته شده از جمله ارسال پیامک و تماس و غیره را مجدداً طی می کند و بار دیگر خود را ریست می کند.

به این ترتیب هر یک دقیقه به طور خودکار ریست شده و محیط را چک می کند تا بعد از گذشت حدود پنج دقیقه، اگر همچنان مشکل پابرجا باشد و صاحب منزل در این مدت هر یک دقیقه از سیستم اعلام حریق هوشمند خود، تماس و یا پیام دریافت کند، می تواند جهت جلوگیری از آتش سوزی با آتش نشانی تماس بگیرد و اطمینان حاصل کند که مشکل جدی در حال رخ دادن است.

با این روش کار سیستم اعلام حریق هوشمند، ممکن است مشکل با بستن شیر برقی اجاق گاز حل شود و یا در صورت ادامه دار بودن اطلاع رسانی، تماس با مأمور آتش نشانی از طرف مالک، به موقع و قبل از وقوع آتش سوزی صورت می پذیرد.

پانیک باتون یا دکمه اضطراری خانه هوشمند

در سیستم امنیتی هوشمند بخشی به نام پانیک باتونز یا دکمه های اضطراری وجود دارد که هر یک از این دکمه ها برنامه مخصوص به خود را دارند.

دکمه اضطراری بیمار

به عنوان مثال کلیدی کنار تخت بیمار در منزل نصب می شود تا در صورت بروز مشکل، با فشار دکمه، اعضای خانواده را به موقع مطلع کند.

اگر بیماری با ناراحتی قلبی، دچار حمله شود؛ زمان زیادی برای پیدا کردن گوشی و گرفتن شماره یک نفر از اعضای خانواده را ندارد.

به وسیله این سیستم، تنها با فشار یک دکمه به تمام اعضای خانواده اطلاع داده می شود که بیمار به کمک نیاز دارد.

به محض زدن این کلید، به تمام اعضای منزل از طریق تماس، ارسال پیامک، ارسال نوتیفیکیشن و ایمیل اطلاع داده می شود که شخص حاضر در منزل نیاز به کمک دارد.

در نظر داشته باشید که پیام های ارسال شده توسط سیستم، دسته بندی شده هستند و پیام هایی که برای اعلام حریق به افراد منزل ارسال می شود با پیام هایی که برای دکمه اضطراری یا سیستم امنیتی ارسال می شوند، متفاوتند.

دکمه اضطراری کودکان

دکمه اضطراری دیگری که معمولاً در راهرو منازل کار می شود، برای کودکان است.

زمانی که به هر دلیلی کودک به تنهایی در خانه بماند، از او می خواهند در صورت ترس، دکمه اضطراری را بفشارد. ممکن است بوی گاز احساس کند، متوجه دود در جایی شود یا از صدایی بترسد، با فشار دادن این دکمه به اعضای خانواده اطلاع رسانی می شود.

یا حتی ممکن است یکی از اعضا وارد منزل شوند و در بدو ورود صدای نامتعارفی بشنوند، یا متوجه شوند که دزد وارد منزل شده؛ می توانند با فشار این دکمه که در راهرو قرار دارد، سایر اعضای خانواده را مطلع کنند.

دکمه اضطراری آشپزخانه

دکمه اضطراری دیگری که در سیستم امنیتی هوشمند وجود دارد، در آشپزخانه کار می شود و برای کنترل شیرهای برقی آب و گاز می باشد.

این کلید برای مواقع اضطراری است که شخصی در آشپزخانه بوی گاز حس کند و بلافاصله با فشار این دکمه، شیر برقی گاز بسته می شود.

یا به محض اطلاع از ترکیدگی لوله و یا جمع شدن آب در آشپزخانه یا سرویس بهداشتی، با فشار این دکمه، شیر برقی آب را قطع می کند و با تماس و پیام رسانی به اعضای منزل اطلاع رسانی می شود که این حالت در منزل اتفاق افتاده است.

نکته جالب و قابل توجه در مورد هر سه بخش سیستم امنیتی هوشمند این است که، تمام این برنامه ها در تمام بخش ها به صورت پیش فرض هستند.

این سیستم هوشمند برنامه پذیر است و طبق خواست کارفرما تغییر می کند.

مثلاً در مورد سیستم دزدگیر، ممکن است کارفرما دوست داشته باشد همزمان با اطلاع رسانی، خاموش و روشن شدن یکی از روشنایی های منزل و همچنین فعال شدن سیستم صوتی، پرده های منزل هم باز و بسته شود.

یا در مورد سیستم اعلام حریق یا دکمه های اضطراری، کارفرما می تواند برنامه دلخواه خود را ارائه دهد و به اجرا درآورد.

2 پاسخ
  1. https://israelnightclub.com/
    https://israelnightclub.com/ گفته:

    May I simply say what a comfort to discover somebody who genuinely knows what they are talking about over the internet. You actually understand how to bring a problem to light and make it important. More people ought to check this out and understand this side of the story. I cant believe you arent more popular because you surely possess the gift.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *